کد مطلب:1099
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
آيه « كذالك يطبع اللَّه علي كلّ قلب متكبّر جبّار ؛ اين چنين خداوند بر هر قلب متكبّر و جبّاري مهري زند . » چگونه با انتخاب و آزادي متكبّران و جبّاران سازگار است؟
{P - سوره فاطر ، آيه 35 . P}
چنان كه از آيات كريمه قرآن استفاده مي شود ، خداوند داراي دو گونه هدايت است : هدايت عام و هدايت خاص .
هدايت عام براي همه است و قرآن ، خود را داراي هدايت عام و همگاني معرّفي كرده است ؛ چنان كه فرموده است : « هدي للناس » . اين هدايت از گذر عرضه قرآن به عموم انسانها براي پيروي پديد مي آيد . و هدايت خاص تنها ويژه كساني است كه از هدايت عام خداوند استقبال مي كنند و در آن سوي گام بردارند . اينان شايستگي بهره گيري از هدايت خاصّ خداوند را مي يابند و به احتمال آيه « هدي للمتقين » كه هدايت قرآن را ويژه خدا ترسان دانسته ، به هدايت خاص خداوند توسط قرآن نظر دارد .
اگر كسي از قرآن روي برتابد و از دستورهايش پيروي نكند ، خداوند او را وا مي گذارد و بدان سان آن شخص خوار مي شود و بر قلبش مهر مي خورد كه اين جز بازتاب عمل خود او نيست .
بنابراين ، معناي اين آيه كريمه نيز روشن مي شود كه خداوند مي فرمايد : « يضلّ به كثيراً و يهدي يه كثيراً . » به ويژه با توجّه به جمله آخرش كه مي فرمايد : « اِلّا الفاسقبحا ؛ به وسيله آن جز فاسقان را گمراه نمي كند . »
{P - سوره بقره ، آيه 26 . P}
پس ، تقوا و عمل صالح و ايمان ، موجب شايستگي براي دريافت توفيق و هدايتهاي ويژه خداوند مي گردد و فسق و ظلم و گناه باعث خواري و سلب توفيق و گمراهي و مهر خوردن بر قلب مي شود .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.